
Reviews
Leoš Janáček – Glagolitic Mass, The Eternal Gospel. Supraphon records,
SU 4150-2,
released in September 2014. Prague Philharmonic Choir, Prague Radio Symphony
Orchestra, Tomáš Netopil conductor:
“The
energies are infectious and the singing decidedly raw; at full volume, it may
terrify small children, domestic animals and passing priests. As ever in
Janáček, beauty arises from emotional ferocity, a blazing brand of organic truth.
This is a gripping, tumultuous performance...”
Sinfini Music Album of the Week, Sinfini Music 29 September 2014 by Norman
Lebrecht
"Raw and thrilling, this is Janácek’s Glagolitic Mass in its never-before-recorded
original 1927 version, later toned down by the composer for practical rather
than aesthetic reasons. It’s performed with suitably full-throated vigour by
Czech forces under Tomas Netopil..."
The Times, 4.10.2014, by Richard Morrison
"so suffice to say that the (true) original amounts at times to a quite
different work, both more dramatic and more colourful than the familiar revision
and where altered detail immediately arrests our attention, sometimes harmonic,
at other times rhythmic or concerning the Mass’s actual notation. Tomáš
Netopil’s performance seethes with nervous energy, his soloists are dedicated,..."
Vocal Reviews, Gramophone p. 77, October 2014, by Rob Cowan
Ambroise Thomas – Mignon, Prague State Opera, Tomáš Brauner conductor,
concert performance 1st April 2012 - Mignon:
“Ze
sólistů na sebe strhla největší pozornost Jana Sýkorová... Má pro titulní
hrdinku všechny předpoklady, odpovídající rozsah, sametovou barvu hlasu, hluboký
prožitek vtělený do pěveckého podání a v neposlední řadě i krásný zjev.”
Hudební rozhledy 05/2012, by Jaroslav Someš
“O přízeň publika pomyslně soupeřily obě představitelky hlavních ženských rolí -
měkkostí i vášní v úloze Mignon mezzosopranistka Jana Sýkorová...”
Hospodářské noviny 4.4.2012, by Petr Veber
“... výkon Jany Sýkorové, která dala titulní roli strádající dívky svým barevným
vyrovnaným mezzosopránem patřičnou dávku dojemnosti.”
Opera Plus 04/2012, by Helena Havlíková
“Koncertní provedení ... přineslo dva velmi pěkné pěvecké výkony, a sice Jany
Sýkorové a Jany Sibery...”
Divadelní noviny, Kronika 8/2001, by Josef Herman
Giuseppe Verdi – Il Trovatore, Prague State Opera, Lubor Cukr director, Jan
Latham-Koenig conductor, premiere 26 May 2011 - Azucena:
“Jana Sýkorová ve Stride la vampa opět ukázala, že má nádherný, sytý
mezzosoprán, pro postavu staré cikánky snad až příliš krásný. Když poté líčila
smrt své matky, dodala hlasu více drsnosti. V následujícím duetu jsem s
potěšením poslouchal jak ji, tak Michala Lehotského.”
“Vynikající výkon podala Jana Sýkorová jako zajatá Azucena...”
“... a spolu s Janou Sýkorovou dobře provedli duet ve vězení, který vyústil v „scenu
ultimu“. Po ní následoval jen ohlušující potlesk.”
Opera Plus 05/2011, by Pavel Šimáček
“Mezzosopranistka Jana Sýkorová vládne plným hutným mezzosopránem, který ale
zněl zpočátku až příliš lahodně a měkce pro roli staré cikánky hnané pomstou za
smrt své matky a stigmatizované tím, že do smrtelné hranice hodila omylem
vlastní dítě. Teprve postupně začala Sýkorová stupňovat výraz v obsedantních
vidinách strašlivých plamenů popravčí hranice, dosáhla kontrastu v idylických
vzpomínkách na klid baskických hor, aby svůj výkon vygradovala triumfálním
naplněním Azuceniny pomsty.”
Opera Plus 05/2011, by Helena Havlíková
”V osobní premiéře zpívala Azucenu Jana Sýkorová, ovšem tak, jako by pro ni byla
stvořena. Sametově temný alt, schopný dramatických důrazů i vroucnosti, dnes
pěvkyni dovoluje dosáhnout i okrajových tónů dramatického mezzosopránu. Výkon
hodný předních evropských scén.”
Hudební rozhledy 08/2011, by Jan Králík
Gustav Mahler –
Symphony No. 2 „Resurrection“, Prague Symphony Orchestra,
Tomáš Netopil conductor, Prague Smetana Hall of Municipal House October
19-20-21, 2010 - contralto:
The Prague Symphony Orchestra (FOK) took on No. 2 last night, with an all-star
cast that included conductor Tomáš Netopil, singers Simona Houda-Šaturová and
Jana Sýkorová and the Czech Philharmonic Choir Brno. The result was, like the
symphony itself, exhilarating...
Houda-Šaturová and Sýkorová managed to make themselves heard above the din of
the orchestra, and sang with feeling...
... the sound was wonderfully transparent, and hearing a careful, intelligent
interpretation of Mahler’s music in Prague, where it carries special reverence
and resonance, was a joy.”
Prague Post, Prague Symphony Orchewstra, October
4, 2010, by Frank Kuznik
Johannes
Brahms – Alto Rhapsody, Czech Philharmonic Orchestra, Ingo Metzmacher conductor,
Prague Dvořák Hall of Rudolfinum 30th September – 1st October 2010 - contralto:
„The Brahms pieces had an operatic gloss, especially with State Opera veteran
Sýkorová turning in a fine solo on the Rhapsody... The Rhapsody was better,
starting in an extremely low register and moving at a funereal pace that gave
Metzmacher a chance to establish a flow and draw out some subtleties. But
Sýkorová was the real star of that piece, showing remarkable voice control and
range as she hit absurdly low and occasional high notes seemingly without effort.”
Prague Post, Czech Philharmonic, October 4, 2010,
by Frank Kuznik
Emoce tryskající z Brahmsovy další nenaplněné lásky interpretovala tentokrát
Jana Sýkorová. Delší dobu jsem ji neslyšel, neboť vystoupení v Praze omezila,
zdálo se mi, že její hlas nyní září i světlejšími barvami, aniž by však ztratil
pro ni charakteristické temné hloubky. Naprosto úžasné byly dlouhé vysoké tóny
ve verši Die Őde verchlingt ihn. Proteplený a sytý hlas a příkladná výslovnost
němčiny mne přiměly k úvaze, že bych Janu Sýkorovou někdy rád slyšel v některé
wagnerovské nebo straussovské roli. Ty však v jejím repertoáru zatím chybí. V
závěru se její hlas nádherně pojil s pianem pánské části Českého filharmonického
sboru Brno (sbormistr Petr Fiala).
Opera Plus, Ingo Metzmacher dirigoval Českou
filharmonii, October 2, 2010, by Pavel Šimáček
Giuseppe
Verdi - Rigoletto, Opéra de Dijon, Yves Beaunesne director, Roberto Rizzi
Brignoli conductor, a revival 14 January 2010 - Maddalena:
“Jana Sýkorová établit fort justement un parallèle entre le rôle de Carmen
et celui de Maddalena: sa voix chaude répond avec justesse aux avances du duc.”
Bouffon tragique, January 17, 2010, by Joëlle Farenc
Sergey Prokofiev - Alexander Nevsky, Stuttgarter
Philharmoniker, Gerd Albrecht conductor, Liederhalle Stuttgart 9 October 2009 -
contralto:
"Sehr schöne Töne voll Trauer und Hoffnung bot Jana Sykorova mit angenehm
kernigem Mezzosopran. Im Beethovensaal brandete mehrfach der Jubel."
Stuttgarter Zeitung printed version 12 October 2009, Eisenstein und Prokofjew,
by Jürgen Hartmann
Georges Bizet - Carmen, London, Royal
Opera House, Covent Garden, Francesca Zambello director, Daniel Oren
conductor,
first revival of a 2007 production, March 25 - April 17, 2008 – Mercédès /cover Carmen:
„In the smaller roles, Jana Sykorova's Mercédès and Jacques Imbrailo's Morales stood out.“
The Guardian, March 27, 2008, Carmen, Royal Opera House, by Martin Kettle
„Jana Sýkorová has sung Carmen herself and that could be heard in her appealing
Mercédès.“
MusicWeb International's Worldwide Concert and Opera Reviews, Carmen, Royal
Opera House, by Jim Pritchard
Georges
Bizet - Carmen, Prague National Theatre Opera, Jozef Bednárik director,
Zbyněk Müller conductor, a performance of the 2008 year - Carmen:
„Les grandes Carmen ne manquent pas a travers le
monde: ne citons, parmi les plus intéressantes, qu'Annette Küttenbaum (avec
Kupfer au Komische Oper de Berlin) et Jana Sýkorová (avec Bednarik au Národní
Divadlo de Prague).“
Forum Opera, Sophisticated Ladies, 25 July 2008,
by Jean-Marcel Humbert
Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, Zdeněk Troška director, Guillaume Tourniaire conductor,
the performance
of 16 February 2008 - Carmen:

„Jana Sykorova is a perfect Carmen in the State Opera Prague production of Georges Bizet famous opera.“
Kulturkompasset, Jana Sykorova perfect Carmen, 18 February 2008, by Henning Hoholt
Camille Saint-Saëns - Nuit Persane & Hélène concert performance, Prague State Opera, Guillaume Tourniaire conductor, première 13 February 2008
- Pallas Athène:
„Jana Sýkorová oslnila zejména v Perské noci smyslně temným altem, v druhé části večera tvořila její Pallas Athéna výrazový kontrapunkt k lehkému lyrickému sopránu Pavly Vykopalové v roli Venuše.“
/ “Jana Sýkorová was dazzling especially in Nuit Persane with her sensuously
dark alto; in the second part of the evening her Pallas Athena was a
counterpoint to Pavla Vykopalová’s light lyrical soprano in the role of Venus.”
Právo, Státní Opera Praha uvedla dvě neznámá díla Camilla Saint-Saënse, 16 February
2008, by Radmila Hrdinová
Giuseppe Verdi - Rigoletto, Royal Opera House, Covent Garden, London, revival of a 2001 production, David McVicar
director, Renato Palumbo
conductor, July 9 - 21, 2007 - Maddalena:
"... and Czech mezzo Jana Sykorova makes a notable debut as Maddalena."
The Stage, published on the Internet 10 July 2007, printed version 19 July,
by Edward Bhesania
"With strong performances from Raymond Aceto’s Sparafucile and Jana
Sykorova’s Maddalena there are no weak links."
The Financial Times, published on the Internet 10 July 2007, printed version
11 July, by Richard Fairman
„Czech mezzo Jana Sykorova made a strong impression with Maddalena’s brief
appearance…“
Musical Criticism, 9 July 2007, by Dominic McHugh
„Maddalena was strongly characterised by the sultry-voiced Jana Sykorova…“
Primi Divi
Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, 1 DVD Marco Polo
2.220001, filmed at the Opéra de Nice on 29 November 2002, released in 2004,
called the "DVD of the Month February 2005" by the Gramophone Magazine - Joseph Merrick:
"Jana Sykorova met the vocal and acting challenges of such an ambiguous rôle
quite superbly."
Abeille Musique, 2006, by Laurent Petitgirard,
Translated by Susannah Howe
"The star of the show is of course the actress who plays
Joseph Merrick, The Elephant Man and Jana Sykorova's performance was simply
brilliant. ...
Still,
the intensity that she put into her role is very strong, and through her
performance you can truly feel the solitude and pain that Joseph Merrick is
going through. Her role was at times declamatory, sarcastic, and very
introspective, which will require the best even from the strongest theatre
veteran."
The Flying Inkpot, 2005, by Steven Ang
“Nathalie Stutzmann avait enregistré le rôle-titre; la tchèque
Jana Sykorova lui a succédé à Prague puis à Nice, et il faut
saluer sa prestation très
convaincante, sur le plan scénique comme sur le plan vocal. Son timbre profond
souligne l'étrangeté et la souffrance du personnage, que Laurent Petitgirard a
eu la remarquable idée de confier a un contralto...
... puis deux face-à-face qui, grâce au talent de Jana
Sykorova, expriment superbement l'humanité et la dignité de Merrick derrière
ses malformations.”
Le Magazine de l'Opéra et du Monde Lyrique, 2004, by Vincent Deloge
"Jana Sykorova, in a latex suit, brings a warm contralto to Merrick’s soulful
declarations of pain and longing."
Opera Today, 2006/01, by Chris Mullins
“... In de titelrol geeft de Tsjechische mezzo Jana Sykorova
een aangrijpende vertolking ten beste. Deze rol werd inderdaad voor een
vrouwelijke vertolkster geschreven om het broze en het kwetsbare van het
personage te accentueren....”
Opera Gazet - Recensies, 6 October 2004, by G.M.,
(original link:
http://home.tiscali.be/to.operagazet/artikels/dvd/dvd1.htm)
„I am not a musical expert but I have over 1000 different
operas so how could I not have this one (even with its weird subject matter)? I
now can say that this is a powerful opera with good "modern" music, excellently
staged and excellently performed - in total, a gripping theatrical experience.
Buy it!“
Amazon.com, 5.0 out of 5 stars, Well worth it,
July 7, 2006, by George B. Laurent "gblopera" (Florida)
Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, new production directed by Zdeněk
Troška, 11 March 2004 - Carmen:
"Ženské pěvecké výkony byly o dvě třídy lepší, přičemž árie Carmen (Jana
Sýkorová) doslova brilantní. Zatímco oba sokové si to víceméně nějak odbyli (Carmen
si stejně bude dělat, co chce), její zvonivý mezzosoprán věrně interpretoval
dramatickou Bizetovu hudbu a byl nabitý skutečnými emocemi a vášněmi
svobodomyslné cikánské dívky."
Britské listy, 15 March 2004, by Jan Paul
Antonín Dvořák - The Stubborn Lovers (Tvrdé palice), 1 CD Supraphon 37652631, Jiří Bělohlávek conductor,
studio 2003, released 2004) - Widow Říhová (Vdova Říhová):
"As Lenka's mom, alto Jana Sykorová has less to do than the others, but
she does it well."
Classics Today, 2004, by Robert Levine
Emil Viklický –
Oráč a Smrt (The Ploughman and the Death), world premiere Prague State
Opera 23 January 2003
- Death (Smrt):
"Obsazení Alešem Brisceinem a Janou Sýkorovou je nejlepší, jaké mohla Státní
opera Praha poskytnout – oba mladí umělci podali svá maxima."
Mladá fronta Dnes, 23 January 2003, by Anna Šerých
"Lepší obsazení sólistů si však autor asi nemohl přát – Aleš Briscein
zpíval obtížný part s pochopitelnou silou a snahou o dramatický výraz, Jana
Sýkorová naopak lahodila hlubokým témbrem a přímo vyzařovala sebejistotu své
postavy."
Hudební rozhledy, 02/2003, by Josef Herman

Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, French premiere
Opéra de Nice 29 November 2002 - Joseph Merrick:
„Per sottolineare il senso di estraniamento e di difformita il ruolo del protagonista e stato affidato al
registro di contralto drammatico, che Jana Sykorova ha saputo rendere con buone
doti vocali e di recitazione.”
Amadeus (Roma), 02/2003, La
tragedia dell' Uomo Elefante, by Marco Cabutto
“La mezzo tchèque Jana Sykorova prête sa belle voix grave à Merrick, dont elle
donne une image sensible et touchante.
Opéra International, 01/2003, by Bruno Villien
“Du côté de la distribution, on retient en premier lieu Jana Sykorova, créatrice
du rôle à la scène qui porte sur ses épaules, dans tous les sens du terme,
l'intelligence et le désespoir de Joseph Merrick.”
La Lettre du Musicien, 01/2003, by Stéphan Frédérich
“Jana Sykorova glänzte in ihrer Hosenrolle als Elephant Man,
beeindruckte trotz Gesichtsmaske und üppiger Kostümierung auch darstellerisch.
Was insbesondere im dritten und vierten Akt gehörige Anstrengung verlangte.”
Süddeutsche Zeitung, 7 December 2002, by Helmut Mauro
„In de titelrol gaf de Tsjechische mezzo Jana Sykorova een aangrijpende vertolking ten beste.
Deze rol werd inderdaad voor een vrouwelijke vertolkster geschreven om het
ongewone personage van Joseph Merrick te accentueren.“
Opera Gazet, 7 December 2002, by W.M.
“C'est à la mezzo tchèque Jana Sykorova que revient de créer sur scène le rôle
tenu au disque par Nathalie Stutzmann. Un Elephant Man en jupon manquant
peut-être de bronze dans les notes graves, mais qui possède une couleur vocale
très agréable et un vibrato serré. La scène ultime sera magnifique de présence.”
Le Monde, 4 December 2002, by Marie-Aude-Roux
“Les interprètes furent dignes d'une distribution internationale: la contralto
Jana Sykorova qui, après deux heures de maquillage, entre dans la peau du hideux héros, …”
Nice Matin, 1st December 2002, by André Peyregne
Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man,
world premiere of the opera, Prague State Opera 7 February 2002 - Joseph Merrick:
„V titulní roli zazářila
mladá talentovaná altistka Jana Sýkorová. Vytvořila naprosto věrohodnou postavu,
kterou obdařila krásným, ve všech polohách vyrovnaným hlasem, přirozeným
hereckým projevem a v neposlední řadě také výbornou výslovností francouzského
textu. Druhá scéna II. jednání, kdy Merrick přichází hledat útočiště do
londýnské nemocnice, stejně jako závěrečná scéna opery, patřily právě její
zásluhou k interpretačním vrcholům premiérového večera. Bude velmi zajímavé
sledovat budoucí uměleckou dráhu této nadané umělkyně. Již nyní je zřejmé, že v
souboru SOP roste zpěvačka, o které v budoucnu jistě mnoho uslyšíme.“
Mladá talentováná altistka Jana Sýkorová zazářila, Scéna 18.2.2002, Daniel Jäger,
(original link: http://archiv.scena.cz/index.php?page=casopis&o=1&c=1708)
"...kontrast Merrickova sytého plného altu (vynikající Jana Sýkorová) s křehkým kulatým sopránem Mary (Marie
Devellereau, která také roli Mary nazpívala na zmíněné nahrávce) poskytuje to, co v kontrastu mužských rolí scházelo...
Znovu bych připomněla především skvělý výkon Jany Sýkorové v titulní roli.
Její maska jí umožňuje hrát pouze výrazem hlasu, v němž má bohatý rejstřík odstínů. Že se role vzdala původně plánovaná francouzská interpretka,
nezpůsobilo divadlu žádnou uměleckou újmu, spíše naopak."
Hudební rozhledy 04/2002, Opera o lidském soucitu, by Vlasta Reittererová
"Le rôle difficile de Merick a été confié a Jana Sýkorová, sans doute une des meilleures
cantatrice tcheques de sa génération dont la voix de contralto a su ętre tantôt
lyrique et généreuse pour exprimer les désirs d'une âme solitaire, tantôt
métallique pour plonger jusqu'au fond du désespoir."
Český rozhlas, La création de l'opéra Joseph Merrick dit Elephant
man, by Václav Richter
„Postava
Josepha Merricka je tvůrčí dominantou inscenace po stránce výtvarné i
interpretační. Je to také nejvýraznější podíl české účasti na projektu - role je
svěřena Janě Sýkorové. Ta v ní dostává příležitost uplatnit se jako dramatická
pěvkyně a navíc rozvinout i nemalý herecký talent. Její schopnost postavě „vdechnout
duši“ je klíčem ke komunikativosti díla.“
Mladá fronta Dnes, 19 February 2002, by Wanda Dobrovská
„Le principal rôle, écrit pour une contre-alto, est chanté par Jana Sýkorová. Ses duets avec Marie Devellereau, représentant Mary, sont très profonds, émouvants
et romantiques.“
Večerník Praha, 16 February 2002, by Eva Jeníková
"Jana Sýkorová portait un masque parfait et donna – surtout comme actrice – un excellent résultat."
Hospodářské noviny, I sloní muži mají svou důstojnost, 11 February 2002, by Petr Veber
Emil Viklický - Faidra, world premiere of the opera, Prague State Opera 20 September 2000
- Faidra:
"Jana Sykorova
sings beautifully, and looks suitably feisty in her combat gear."
Phaedra and the stuff of tabloid dreams, The Independent (London), 25 September
2000, by Anna Bryson,
(original link:
http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20000925/ai_n14324529)
„Opera dala příležitost mladým neokoukaným tvářím, z nichž zejména hlavní pár (Jana
Sýkorová a Václav Sibera) slibuje do budoucna mnohé. Režie (Jiří Nekvasil)
jejich doposud provozem nezpatetizovaný a zatím skromný projev dovedla do
civilní roviny, z níž pak sugestivně vystoupila zejména Jana Sýkorová v silné závěrečné scéně čekání."
Harmonie, 11/2000, by Miroslav Srnka
„Dirigent Jiří Mikula spolupracoval výborně s jevištěm, kde se sympaticky představily
mladé síly souboru: především Faidra Jany Sýkorové..."
Hudební rozhledy, 11/2000, by Vlasta Reittererová
|