biography • opera repertoire • concert repertoire • recordings • calendar • reviews • photogallery |
|||||||
Reviews
Leoš Janáček – Glagolitic Mass, The Eternal Gospel. Supraphon records,
SU 4150-2,
released in September 2014. Prague Philharmonic Choir, Prague Radio Symphony
Orchestra, Tomáš Netopil conductor:
"Raw and thrilling, this is Janácek’s Glagolitic Mass in its never-before-recorded
original 1927 version, later toned down by the composer for practical rather
than aesthetic reasons. It’s performed with suitably full-throated vigour by
Czech forces under Tomas Netopil..."
"so suffice to say that the (true) original amounts at times to a quite
different work, both more dramatic and more colourful than the familiar revision
and where altered detail immediately arrests our attention, sometimes harmonic,
at other times rhythmic or concerning the Mass’s actual notation. Tomáš
Netopil’s performance seethes with nervous energy, his soloists are dedicated,..."
Ambroise Thomas – Mignon, Prague State Opera, Tomáš Brauner conductor,
concert performance 1st April 2012 - Mignon:
Giuseppe Verdi – Il Trovatore, Prague State Opera, Lubor Cukr director, Jan
Latham-Koenig conductor, premiere 26 May 2011 - Azucena:
”V osobní premiéře zpívala Azucenu Jana Sýkorová, ovšem tak, jako by pro ni byla
stvořena. Sametově temný alt, schopný dramatických důrazů i vroucnosti, dnes
pěvkyni dovoluje dosáhnout i okrajových tónů dramatického mezzosopránu. Výkon
hodný předních evropských scén.”
The Prague Symphony Orchestra (FOK) took on No. 2 last night, with an all-star
cast that included conductor Tomáš Netopil, singers Simona Houda-Šaturová and
Jana Sýkorová and the Czech Philharmonic Choir Brno. The result was, like the
symphony itself, exhilarating...
Johannes
Brahms – Alto Rhapsody, Czech Philharmonic Orchestra, Ingo Metzmacher conductor,
Prague Dvořák Hall of Rudolfinum 30th September – 1st October 2010 - contralto:
Emoce tryskající z Brahmsovy další nenaplněné lásky interpretovala tentokrát
Jana Sýkorová. Delší dobu jsem ji neslyšel, neboť vystoupení v Praze omezila,
zdálo se mi, že její hlas nyní září i světlejšími barvami, aniž by však ztratil
pro ni charakteristické temné hloubky. Naprosto úžasné byly dlouhé vysoké tóny
ve verši Die Őde verchlingt ihn. Proteplený a sytý hlas a příkladná výslovnost
němčiny mne přiměly k úvaze, že bych Janu Sýkorovou někdy rád slyšel v některé
wagnerovské nebo straussovské roli. Ty však v jejím repertoáru zatím chybí. V
závěru se její hlas nádherně pojil s pianem pánské části Českého filharmonického
sboru Brno (sbormistr Petr Fiala).
Giuseppe
Verdi - Rigoletto, Opéra de Dijon, Yves Beaunesne director, Roberto Rizzi
Brignoli conductor, a revival 14 January 2010 - Maddalena:
Sergey Prokofiev - Alexander Nevsky, Stuttgarter
Philharmoniker, Gerd Albrecht conductor, Liederhalle Stuttgart 9 October 2009 -
contralto:
Georges Bizet - Carmen, London, Royal
Opera House, Covent Garden, Francesca Zambello director, Daniel Oren
conductor,
first revival of a 2007 production, March 25 - April 17, 2008 – Mercédès /cover Carmen:
„Jana Sýkorová has sung Carmen herself and that could be heard in her appealing
Mercédès.“ Georges Bizet - Carmen, Prague National Theatre Opera, Jozef Bednárik director, Zbyněk Müller conductor, a performance of the 2008 year - Carmen:
„Les grandes Carmen ne manquent pas a travers le
monde: ne citons, parmi les plus intéressantes, qu'Annette Küttenbaum (avec
Kupfer au Komische Oper de Berlin) et Jana Sýkorová (avec Bednarik au Národní
Divadlo de Prague).“
Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, Zdeněk Troška director, Guillaume Tourniaire conductor, the performance of 16 February 2008 - Carmen:
„Jana Sykorova is a perfect Carmen in the State Opera Prague production of Georges Bizet famous opera.“
Camille Saint-Saëns - Nuit Persane & Hélène concert performance, Prague State Opera, Guillaume Tourniaire conductor, première 13 February 2008 - Pallas Athène:
„Jana Sýkorová oslnila zejména v Perské noci smyslně temným altem, v druhé části večera tvořila její Pallas Athéna výrazový kontrapunkt k lehkému lyrickému sopránu Pavly Vykopalové v roli Venuše.“
"... and Czech mezzo Jana Sykorova makes a notable debut as Maddalena." "With strong performances from Raymond Aceto’s Sparafucile and Jana
Sykorova’s Maddalena there are no weak links." „Czech mezzo Jana Sykorova made a strong impression with Maddalena’s brief
appearance…“
„Maddalena was strongly characterised by the sultry-voiced Jana Sykorova…“ Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, 1 DVD Marco Polo 2.220001, filmed at the Opéra de Nice on 29 November 2002, released in 2004, called the "DVD of the Month February 2005" by the Gramophone Magazine - Joseph Merrick:
"Jana Sykorova met the vocal and acting challenges of such an ambiguous rôle
quite superbly." "The star of the show is of course the actress who plays
Joseph Merrick, The Elephant Man and Jana Sykorova's performance was simply
brilliant. ...
Still,
the intensity that she put into her role is very strong, and through her
performance you can truly feel the solitude and pain that Joseph Merrick is
going through. Her role was at times declamatory, sarcastic, and very
introspective, which will require the best even from the strongest theatre
veteran." “Nathalie Stutzmann avait enregistré le rôle-titre; la tchèque
Jana Sykorova lui a succédé à Prague puis à Nice, et il faut
saluer sa prestation très
convaincante, sur le plan scénique comme sur le plan vocal. Son timbre profond
souligne l'étrangeté et la souffrance du personnage, que Laurent Petitgirard a
eu la remarquable idée de confier a un contralto...
"Jana Sykorova, in a latex suit, brings a warm contralto to Merrick’s soulful
declarations of pain and longing."
“... In de titelrol geeft de Tsjechische mezzo Jana Sykorova
een aangrijpende vertolking ten beste. Deze rol werd inderdaad voor een
vrouwelijke vertolkster geschreven om het broze en het kwetsbare van het
personage te accentueren....” „I am not a musical expert but I have over 1000 different
operas so how could I not have this one (even with its weird subject matter)? I
now can say that this is a powerful opera with good "modern" music, excellently
staged and excellently performed - in total, a gripping theatrical experience.
Buy it!“ Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, new production directed by Zdeněk Troška, 11 March 2004 - Carmen: "Ženské pěvecké výkony byly o dvě třídy lepší, přičemž árie Carmen (Jana
Sýkorová) doslova brilantní. Zatímco oba sokové si to víceméně nějak odbyli (Carmen
si stejně bude dělat, co chce), její zvonivý mezzosoprán věrně interpretoval
dramatickou Bizetovu hudbu a byl nabitý skutečnými emocemi a vášněmi
svobodomyslné cikánské dívky."
"As Lenka's mom, alto Jana Sykorová has less to do than the others, but
she does it well."
Emil Viklický – Oráč a Smrt (The Ploughman and the Death), world premiere Prague State Opera 23 January 2003 - Death (Smrt):
"Obsazení Alešem Brisceinem a Janou Sýkorovou je nejlepší, jaké mohla Státní
opera Praha poskytnout – oba mladí umělci podali svá maxima." "Lepší obsazení sólistů si však autor asi nemohl přát – Aleš Briscein
zpíval obtížný part s pochopitelnou silou a snahou o dramatický výraz, Jana
Sýkorová naopak lahodila hlubokým témbrem a přímo vyzařovala sebejistotu své
postavy."
Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, French premiere Opéra de Nice 29 November 2002 - Joseph Merrick:
„Per sottolineare il senso di estraniamento e di difformita il ruolo del protagonista e stato affidato al
registro di contralto drammatico, che Jana Sykorova ha saputo rendere con buone
doti vocali e di recitazione.” “La mezzo tchèque Jana Sykorova prête sa belle voix grave à Merrick, dont elle
donne une image sensible et touchante.
“Du côté de la distribution, on retient en premier lieu Jana Sykorova, créatrice
du rôle à la scène qui porte sur ses épaules, dans tous les sens du terme,
l'intelligence et le désespoir de Joseph Merrick.”
“Jana Sykorova glänzte in ihrer Hosenrolle als Elephant Man,
beeindruckte trotz Gesichtsmaske und üppiger Kostümierung auch darstellerisch.
Was insbesondere im dritten und vierten Akt gehörige Anstrengung verlangte.”
„In de titelrol gaf de Tsjechische mezzo Jana Sykorova een aangrijpende vertolking ten beste.
Deze rol werd inderdaad voor een vrouwelijke vertolkster geschreven om het
ongewone personage van Joseph Merrick te accentueren.“ “C'est à la mezzo tchèque Jana Sykorova que revient de créer sur scène le rôle
tenu au disque par Nathalie Stutzmann. Un Elephant Man en jupon manquant
peut-être de bronze dans les notes graves, mais qui possède une couleur vocale
très agréable et un vibrato serré. La scène ultime sera magnifique de présence.”
“Les interprètes furent dignes d'une distribution internationale: la contralto
Jana Sykorova qui, après deux heures de maquillage, entre dans la peau du hideux héros, …”
„V titulní roli zazářila
mladá talentovaná altistka Jana Sýkorová. Vytvořila naprosto věrohodnou postavu,
kterou obdařila krásným, ve všech polohách vyrovnaným hlasem, přirozeným
hereckým projevem a v neposlední řadě také výbornou výslovností francouzského
textu. Druhá scéna II. jednání, kdy Merrick přichází hledat útočiště do
londýnské nemocnice, stejně jako závěrečná scéna opery, patřily právě její
zásluhou k interpretačním vrcholům premiérového večera. Bude velmi zajímavé
sledovat budoucí uměleckou dráhu této nadané umělkyně. Již nyní je zřejmé, že v
souboru SOP roste zpěvačka, o které v budoucnu jistě mnoho uslyšíme.“ "Le rôle difficile de Merick a été confié a Jana Sýkorová, sans doute une des meilleures
cantatrice tcheques de sa génération dont la voix de contralto a su ętre tantôt
lyrique et généreuse pour exprimer les désirs d'une âme solitaire, tantôt
métallique pour plonger jusqu'au fond du désespoir."
„Postava
Josepha Merricka je tvůrčí dominantou inscenace po stránce výtvarné i
interpretační. Je to také nejvýraznější podíl české účasti na projektu - role je
svěřena Janě Sýkorové. Ta v ní dostává příležitost uplatnit se jako dramatická
pěvkyně a navíc rozvinout i nemalý herecký talent. Její schopnost postavě „vdechnout
duši“ je klíčem ke komunikativosti díla.“ „Le principal rôle, écrit pour une contre-alto, est chanté par Jana Sýkorová. Ses duets avec Marie Devellereau, représentant Mary, sont très profonds, émouvants
et romantiques.“ "Jana Sýkorová portait un masque parfait et donna – surtout comme actrice – un excellent résultat."
"Jana Sykorova
sings beautifully, and looks suitably feisty in her combat gear."
„Opera dala příležitost mladým neokoukaným tvářím, z nichž zejména hlavní pár (Jana
Sýkorová a Václav Sibera) slibuje do budoucna mnohé. Režie (Jiří Nekvasil)
jejich doposud provozem nezpatetizovaný a zatím skromný projev dovedla do
civilní roviny, z níž pak sugestivně vystoupila zejména Jana Sýkorová v silné závěrečné scéně čekání." „Dirigent Jiří Mikula spolupracoval výborně s jevištěm, kde se sympaticky představily
mladé síly souboru: především Faidra Jany Sýkorové..." |
|||||||
Ms. Jana
Sykorova is represented by the agency Richard Kolář, RKM Ltd. Prague | |||||||
a t t o p |